Ökad repression mot Egyptens kritiska media

Scenerna som utspelade sig i den slitna och illaluktande polisstationen kändes overkliga.

Rakt framför mig trängdes ett dussintal män i en gallerbur. Ansiktena som skymtade bakom järnstängerna såg trötta och håglösa ut. Gula rännilar av urin strömmade ut från buren och löste upp smutsen på kakelgolvet. Strax intill mig låg en ung kille fastkedjad till ett bordsben med handfängsel. Själv satt jag på en plaststol utanför polischefens dörr och kände hur paniken växte inom mig.

Vad hade jag hamnat i?

En halvtimme tidigare hade jag blivit stoppad av en polisman när jag fotograferade Imbabas gamla järnvägsbro i morgondimman. En bild hann jag ta. Om jag ville fortsätta fotografera, sa polismannen, var jag tvungen att söka tillstånd på stationen.

En ung kvinna släpades in i lokalen av två polismän. En tredje kollega kom dem till mötes, och mitt framför mina ögon, fick kvinnan ta emot den ena hårda örfilen efter den andra. Jag såg mig omkring. Fanns det ingen som reagerade? En ung poliskadett satt uppflugen på ett skrivbord, klädd i officerarnas bländande vita sommaruniform, med pistolen i svart hölster, och likgiltig för allt annat än solglasögonen som han putsade med långsamma och noggranna rörelser.

Jag ville resa mig från stolen och gå därifrån. Men samtidigt var jag rädd att det skulle verka misstänkt om jag gick utan att ha framfört mitt ärende. Troligtvis var min oro helt obefogad. Det skrämmande i situationen var nämligen att polisen inte verkade vara det minsta hämmade av min närvaro: Där satt jag, ett utländskt vittne, tillika journalist, och ingen gjorde några som helst försök att stoppa eller dölja den råa och brutala behandlingen av människorna.

 

Händelsen på Imbabas polisstation kom tillbaka i minnet med full kraft när jag läste Amnesty Internationals senaste rapport nu i veckan om tillståndet i Egypten. Det är en mycket dyster läsning. Den 30-sidiga rapporten, som har rubriken ”Systematiska övergrepp i säkerhetens namn”, berättar utförligt om hur tortyr, misshandel och andra övergrepp har blivit en rutin i egyptiska fängelser och polishäkten. Omkring 18000 människor hålls fängslade, utan åtal eller rättegång, några har suttit inspärrade i mer än tio år.

 

Den egyptiska regeringen slår tillbaka kritiken. ”Vi har förolämpats av Amnestys rapport”, säger en talesman till Daily Star Egypt. ”Rapporten innehåller felaktiga uppgifter och är vinklad i synen på hur de mänskliga rättigheterna upprätthålls i vårt land.” Istället vill regeringstalesmannen framhålla att Egypten i själva verket har gjort stora framsteg på människorättens område, genom att etablera ett nationellt råd för mänskliga rättigheter, lett av Boutros Boutros Ghali, en gång FN:s generalsekreterare.

 

En som var med på presskonferensen när rapporten presenterades, var journalisten Abdel Moneim Mahmoud. 27-årige Abdel Moneim befann sig där i två egenskaper, dels som bloggredaktör och  korrespondent för nättidningen Ikhwan web, tillhörig Muslimska Brödraskapet, och dels som offer för den beskrivna tortyren. ”Abdel Moneims vittnesmål skickade en klar och tydlig signal till det egyptiska inrikesministeriet”, skriver en kollega på Ikhwan web. Genom att framträda visade Abdel Moneim att tortyren, som bröt ner hans kropp för tre år sedan, inte hade knäckt hans mod, hans psyke och mänskliga värdighet”.

 

I söndags, fyra dagar efter presskonferensen, hämtades Abdel Moneim av säkerhetspolisen på Kairos flygplats. Han hade redan checkat in bagaget och gått ombord, på väg till det första av sju arabiska länder. På uppdrag av en brittisk TV-kanal skulle Abdel Moneim göra en reportageserie om de mänskliga rättigheterna i arabvärlden. Nu har åklagaren häktat honom på grundval av beröringen med Muslimska Brödraskapet, och för att ha ”vanärat ” bilden av Egypten. Egyptiska journalister och bloggare har alla i färskt minne domen mot den unge studenten Abdel Kareem, som dömdes till fyra års fängelse i februari för sitt kritiska bloggande. ”Det verkar som om den egyptiska regeringen är fast besluten att tysta oppositionen och begränsa yttrandefriheten”, skriver Hossam el Hamalawy, en av landets mest kända bloggjournalister.

 

Människorättsorganisationer både inom och utanför Egypten har reagerat starkt. Reportrar utan gränser uttrycker sin oro för den ökade repressionen mot Egyptens kritiska media, och kräver att Abdel Moneim omedelbart sätts på fri fot. Och Elijah Zarwan på organisationen Human Right Watch Kairokontor lämnar följande uttalande: ”Istället för att jaga och tysta dem som avslöjar brotten mot de mänskliga rättigheterna, borde den egyptiska regeringen ägna sig åt att få stopp på övergreppen”.

 

Den egyptiska regimen har inte hängt med i mediautvecklingen. Idag kan ingen regering eller censur längre stoppa nyhetsflödet till allmänheten, skriver den respekterade journalisten Salama Salama i Al Ahram, och tar som exempel förra månadens folkomröstning om den egyptiska författningen. Regimen och dess press framställde omröstningen som en rosig historia genomförd helt i demokratisk anda, och med ett – för egyptiska förhållanden – gott valdeltagande. Bilden som gavs på Internet och satellitkanalerna var dock en helt annan. Här berättades det om utbrett fusk och tomma vallokaler. En rapportering som låg närmare sanningen. På samma vis, säger Salama, kommer det inte längre i framtiden att vara så enkelt att dölja brott mot de mänskliga rättigheterna. Förtryckande regimer har inte längre monopol på att tala om för oss vad som är rätt eller fel. Idag finns det andra källor folk kan vända sig till för att bilda sig en uppfattning. Och, avslutar Salama, så ska det se ut i ett civiliserat land.

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Egypten, Media

Kommentera

