Grönyta för de rika och bemålade

cricket-gezira-club-1.jpg

När Nasser fortfarande var en fri och revolutionär officer lämnade han ett löfte. Han skulle aldrig sätta sin fot i Nadi Gezira, det gröna överklassreservatet på Zamalek, ön mitt i Kairo. Jag vet inte om han höll löftet efter att kung Faruk störtats och han själv blev president. Men Nadi Gezira fick vara kvar, än idag täcker klubben för utomhusaktiviteter nästan en tredjedel av Zamaleks yta.
Jag spelade tennis där idag. Jag tänkte på Nassers ord. Det är fortfarande ett överklassreservat, ett av många som levt kvar i Egypten. Inträdet kostar 20 egyptiska pund (ca 25 kr). Låter kanske inte mycket. Men en arbetare i Egypten tjänar inte mer än 30 kronor om dagen. Ibland mindre.
Efter tennisen sökte jag mig till ett av klubbens utomhuscaféer. Klockan var halv tolv och de flesta vid borden åt frukost, här i Kairo råder sena nätter och sena morgnar. Efter ett tag slog det mig att alla de medelålders kvinnorna såg ut att vara släkt med varandra: alla bar samma turbaner, samma tunga pärlhalsband, gömda bakom gigantiska mörka solglasögon pratade de med munnar som dröp av röd färg.
Kanske var det därför Nasser höll sig borta.

1 kommentar

Filed under Okategoriserade

One response to “Grönyta för de rika och bemålade

  1. Great Blog, Mia! The photos are crystal-clear! Wish I spoke Sveeedish.

    If you get a chance, check out http://www.thinkandgrowrichblog.com

    See you soon!

    Norman

Kommentera

