Israel använder barn som mänskliga sköldar

Igår berättade BBC i ett tv-reportage hur israeliska soldater bar sig åt i jakten på motståndsmän i Nablus. Inte bara vuxna palestinier, även barn, tvingades gå framför soldaterna som sköldar när de stormade stadens hem. ”Jag var så rädd, jag trodde jag skulle dö”, sa en 11-årig flicka till reportern. Vad är det för armé som använder 11-åriga flickor som mänskliga sköldar? Det är inte första gången det händer, det har blivit en praxis genom åren av den israeliska armén.

De palestinska barnens situationen gör ont i mig. Inga barn ska behöva växa upp på ett sådant sätt, otrygga, och i ständig rädsla att något hemskt ska hända. Jag har under årens lopp gjort ett antal rapporter för svenska Rädda Barnen om de palestinska barnens situation. I nära och långa samtal har jag pratat med barn som förlorat sina hem, vänner och familjemedlemmar, och som torterats i Israels fängelser.

Nästan alla barnen berättade om sina mardrömmar. Många gånger är det mardrömmar som är så fruktansvärda och skrämmande att barnen inte kan somna om igen, utan ligger vakna resten av natten, genomsvettiga och med bankande hjärta.

-Jag drömmer att jag ska dö, berättade Salem för mig. Han var bara nio år. Men hans ögon tillhörde en annan ålder. Hans djupa, bruna ögon rymde den sortens vishet och vemod man kan möta hos en en mycket gammal människa. Salem hade tvingats fly från sitt hem. Han hade sett hur stridsvagnar och bulldozrar förstört familjens hus och alla hus i samma kvarter, hur människor kommit till skada och dödats. Och sen dess lever Salem i en ständig rädsla att soldaterna ska komma tillbaka.

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserade

Kommentera

