Sex i Egypten

Snårskogen kring vad som är syndigt och tillåtet i islam skakas just nu av ett nytt religiöst påbud, en så kallad fatwa. I förra veckan deklarerade Ali Gomaa, Egyptens stormufti i pratshowen El Beit Beitek att det numera är ”halal”, tillåtet för unga flickor som förlorat sina mödomshinnor att återställa dem på kirurgisk väg. Samtidigt rekommenderade Gomaa flickorna att hålla tyst om ingreppet för sina blivande män, för ”om det var Guds avsikt att män och kvinnor skulle veta allt om varandra, hade han sett till att vi kunde läsa varandras tankar”.
Lyssna på hela inslaget i dagens OBS Kultur i radions P1 kl. 13.45, med repris 20.45.

8950.gif

2 kommentarer

Filed under Islam

2 responses to “Sex i Egypten

  1. Cecilia Froberg

    Hej Mia!

    Vilken intressant (och snygg) blogg du har! Jag antar att du bor i Kairo just nu…? Intressant det dar om att att ”lagligen” kunna aterstalla modomshinnan. Det kan tolkas pa olika satt och jag undrar om det egentligen ar ett steg i ratt riktning? Ar det ett satt att saga att det ar OK att ha sex innan aktenskapet, eller ar det avsett for flickor som har haft sex mot sin vilja (blivit valdtagna)? Hursomhelst, detta lagger fortfarande allt ansvar pa kvinnan, som maste ”bevisa” sin oskuld, och verkar valdigt forvirrande.

    Hoppas allt ar bra.

    Kram
    Cissi

  2. Fran andra sidan norra Afrika, dvs Tanger i Marocko halsar jag er alla och skrattar i mjugg da jag laser om att OM Gud hade velat att vi skulle veta allt hade han gjort oss till tankelasare… Dubbelmoralen florerar intensivt i Egypten oxo marker jag… va trist att behova leva pa det viset och egentligen inte alls sa spannande som man som utomstaende kanske kan fnissa at… om man ar i den utsatta situationen tror jag absolut inte att det fnissas overhuvudtaget… Blaaaeeehhh helt enkelt och halal, jojo up my… skulle jag villa pasta!
    Gaylivet i dessa landet ar pa samma vis, det frodas i verkligheten intensivt i alla lager, men officielt Ohhh no, my friend! detta gar inte for sig! VAD fanken gor man da har fragar sig kanske van av ordning? JA, se det var en bra fraga! Tanker odmjukt pa att inte ens hemma i Sverige ar ju allt perfekt, och sa bestaller jag in en NESS-NESS till Marockos goda kaffe med mjolk! Lev val och ha det bast, halsa dar det passar!

    Lasse Hector – on route to Agadirien imorgon mandag 12 mars och den 19 mars till Roma for att hamta upp Donnan Anita Ekberg; den 22 mars stor talkshow med studentafton pa AF i Lund med densamma och med mig som intervjuare… ni kommer val, la vita e dolce!

Kommentera

